Intervjuer
Låt oss låtsas att vi driver en städfirma, som vill synas mer på nätet och komma högre upp i sökresultaten. Vidare har vi identifierat att vi vill ha våra backlinks från sajter kring företagande, ekonomi och entreprenörskap. Hur sjutton går vi vidare då? Ett sätt är såklart att kontakta sajterna och fråga om de inte kan tänka sig att länka till vår städsajt. Det är dock inte så troligt att de vill det. En länk betyder ju att de tycker att länken bidrar någonting för läsaren. Lösningen stavas ofta produktplacering via intervjuer!

Intervjuer
En produktplacering via intervju har flera bra egenskaper, exempelvis:
- Du får en länk, backlink, till din sida i ett mycket naturligt sammanhang
- Du kommer uppfattas som en auktoritet inom området, något som bara det kan ge dig möjligheten att i framtiden göra ännu fler intervjuer
- Du kan sprida intervjun via dina egna sociala media: ”Jag blev intervjuad igår, läs här!” vilket bara det kan driva direkt och indirekt trafik till din sajt
- Om tajmingen är rätt så kan intervjun plockas upp av andra media och gå viral.
Alltså, vänta in rätt tillfälle, och plantera en intervju kring något aktuellt ämne. Gärna något politiskt ämne, som delar in läsarna i för eller mot. Ett exempel för vårt hypotetiska städbolag skulle kunna vara att plantera en intervju som svar på Vänsterpartiets valutspel att ta bort Rut-avdraget. VD för städbolaget skulle då kunna intervjuas och varna för att man kommer bli tvungen att avskeda personal och att svartjobben skulle öka i branschen.
Kontakta oss så kan vi diskutera vidare hur vi kan hjälpa dig med produktplacering via intervjuer.